pedagogija i didaktika |
pedagogija i didaktika | Antonija Balić Šimrak – Mirjana Bakotić Koje je boje sloboda Projekt Koje je boje sloboda započeo je u svibnju 2020. u sklopu edukacije odgojitelja Dječjih vrtića Dubrovnik. Pojam slobode vezan je za grad Dubrovnik na mnogo razina — ponajprije povijesnu jer je Dubrovnik simbol oslobođenja koje je ponosno izborio još u 10. stoljeću; no sloboda je duboko ukorijenjena u mentalitet stanovnika toga grada pa se njihov ponos i dostojanstvo mogu osjetiti u svim situacijama i prigodama. U tom duhu pristupili smo promišljanju likovnih aktivnosti s djecom, propitivali smo mogućnosti slobodnih slikarskih postupaka, istraživali materijale i tehnike na način kako to do tada nismo činili, tražili smo inspiraciju u umjetnicima i muzejima, da bismo se na koncu prepustili prirodi i u njoj i s njezinim plodovima oblikovali kompozicije. Oslobođeni svih obrazaca uživali smo u bogatstvu mogućnosti, igri i zajedništvu koje nam je donio projekt. (prof. dr. art. Antonija Balić Šimrak) U svim aktivnostima djeca su uživala u slobodi slikarskog izraza, istražujući svoje mogućnosti i putove. Njihovi uradci otkrivaju ideje koje često ne možemo otkriti iz dječjih riječi, oni su uvijek i prozor prema unutarnjem dječjem svijetu. Odgojitelji koji su usmjereni na proces djetetova stvaranja, šalju mu poruku da ga podržavaju i vjeruju u ono što i kako radi, a to pridonosi kreativnoj „self” ekspresiji. Svoja iskustva, osjećaje i ideje djeca imaju potrebu predočiti i podijeliti s drugima, stoga je važno poticati djetetov slobodan likovni govor. Likovni izraz djece kojoj se omogućuje sloboda izražavanja te pruža podrška njihovoj osobnosti, temeljit će se na neposrednosti, iskrenosti i slobodi. Takav dječji rad neće težiti preslikavanju uzora i bit će rezultat dječje usredotočenosti na proces stvaranja, za razliku od inhibiranoga dječjeg rada kojim dominira ponavljanje naučenih šablona. Začudnost djetinjstva upravo je u tome da djeca znaju gledati drugim očima, vidjeti ono što je odraslima nedostupno i tako intuitivno doseći bit koju u likovnom izrazu dijete iskazuje preko različitih likovnih formi. (Mirjana Bakotić, prof. pedagogije)
|